Caspar Akcji Europejskich

Inwestuje na rynkach w Polsce, Turcji, Szwajcarii oraz państwach UE.

Więcej: Caspar Akcji Europejskich



Caspar Akcji Polskich

Inwestuje głównie w Polsce.

Więcej: Caspar Akcji Polskich

Strategia Akcyjna
Środkowej i Wschodniej Europy

Koncentruje się na rynkach akcyjnych Środkowej i Wschodniej Europy.

Więcej: MASIW

Strategia Zrównoważona
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu średniego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MZSIW

Strategia Stabilnego Wzrostu
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu małego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MSWSIW



Strategia
Akcji Skoncentrowanych

Koncentruje się na mniejszej liczbie starannie wyselekcjonowanych papierów.

Więcej: MAS



Strategia
Akcji Spółek Stefy Euro

Celem inwestycyjnym jest uzyskanie długoterminowej rentowności portfela.

Więcej: MASSE



Strategia Stabilnego Wzrostu
Akcji Skoncentrowanych

Podstawowym kryterium wyboru lokat jest analiza fundamentalna.

Więcej: SMSWAS



Strategia Akcyjna
USA

Koncentruje się na rynkach Stanów Zjednoczonych (USA).

Więcej: MAUSA



Strategia Zrównoważona
Akcji Skoncentrowanych

Celem inwestycyjnym jest wzrost wartości Portfela i pobicie Benchmarku.

Więcej: SMZAS

tekst alternatywny tekst alternatywny

Kim jesteśmy, jak inwestujemy,
co nas wyróżnia
CZYTAJ >>>

Nasza filozofia inwestowania
to Twój zysk CZYTAJ >>>

A A A

Facebook i Twitter to nie wszystko – Łukasz Zymiera, Młodszy Zarządzający Caspar AM dla gazety Parkiet

Facebook i Twitter to nie wszystko

Serwisy społecznościowe, Facebook i Twitter, cieszą się popularnością nie tylko wśród użytkowników, ale także u reklamodawców, którzy wykorzystują media społecznościowe do promowania swojej marki bądź produktu. O popularności świadczą liczby. Z przynajmniej jednej aplikacji należących do Facebooka (WhatsApp, Instagram, Messenger) korzysta globalnie 2,5 mld użytkowników miesięcznie, a przychody spółki rosną o ponad 40% rok do roku. Amerykańscy giganci internetowi dominują, ale nie są jedyni. W Chinach wielką popularnością cieszą się komunikatory WeChat i QQ, z których łącznie korzysta miesięcznie prawie 2 mld użytkowników. Obie aplikacje należą do spółki Tencent, której kapitalizacja przekracza 400 mld dolarów.

Amerykańskie serwisy społecznościowe uzyskują zdecydowaną większość przychodów z reklam, ale komunikatory – jak WhatsApp i Messenger – pozostają wciąż mało zmonetyzowane. Inaczej jest w Chinach. WeChat umożliwia dokonanie płatności za zakupy w Internecie czy w sklepie stacjonarnym lub rezerwację hotelu bądź miejsca w restauracji. W Państwie Środka jest Weibo, odpowiednik Twittera. Ta mikroblogowa platforma łączy w sobie jeszcze elementy Youtube’a i Instagrama. Znajdziemy tam wideo oraz wielu influencerów, czyli osób promujących produkty bądź usługi. Nasuwa się pytanie, dlaczego amerykańskie spółki nie rozwinęły takich usług jak Chińczycy, m.in. płatności. Moim zdaniem jest to wynikiem większej konkurencji oraz niejednorodności rynków, na jakich działają spółki z USA.

Obejrzyj także związany z tematem film Łukasza Zymiery: Czeka nas technologiczna bańka?

W przypadku szybko rosnących spółek, w szczególności portali społecznościowych, należy zachować szczególną ostrożność w estymowaniu wzrostu w przyszłości. Twitter, po wejściu na giełdę w 2013 roku, rozwijał się w tempie około 100% rok do roku, a już w 2016 roku wzrost zbliżył się do zera, aby w 2017 roku zanotować ujemną dynamikę przychodów. Wyhamowania wzrostu doświadczył także debiutujący niedawno Snap, właściciel aplikacji Snapchat. Wchodząc na giełdę w 2017 roku, Snap rozwijał się ponad 400% rok do roku, w ostatnim kwartale wzrost przychodów spadł do nieco ponad 40%. Odbiło się to na jego notowaniach i inwestorzy, którzy wzięli udział w IPO, ponieśli blisko 30-procentową stratę.

Na tym tle wyróżnia się Facebook, który od debiutu w 2012 roku, rozwija się w tempie około 50% rok do roku. Jednak wysoki wzrost nie może trwać w nieskończoność. Trudno o nowych użytkowników, w szczególności w USA i Europie. Do tego ciężko zamieszczać więcej reklam, a Instagram, który w ostatnich kwartałach napędzał wyniki, także wyczerpuje możliwości wyższej monetyzacji.

Po ostatnich wynikach finansowych Mark Zuckerberg zapowiedział spowolnienie wzrostu oraz inwestycje w bezpieczeństwo danych i sztuczną inteligencją. Spotkało się to z negatywną reakcją rynku. Akcje Facebooka taniały o ponad 20%, co uszczupliło wycenę o ponad 125 mld dolarów. Z drugiej strony, Facebook inwestuje w nowe produkty, które mogą zwiększyć przychody w przyszłości, a rynki azjatyckie mogą jeszcze napędzać wzrost.

Łukasz Zymiera, Młodszy zarządzający Caspar Asset Management S.A.


Dlaczego warto się zapisać?

  • Przed innymi otrzymasz powiadomienia o wywiadach z naszymi specjalistami.
  • Będziesz na bieżąco z najnowszymi wpisami z bloga, aktualności dotyczących spółki i innych starannie wyselekcjonowanych materiałów.
  • Będziemy Cię informować o aktualnych promocjach.
  • Nie będziesz otrzymywał niechcianych wiadomości.

Zapisz się do newslettera Caspar!


TAGI: rynki finansowe,

Simple Share Buttons