Informacja reklamowa. Konsumenci niekoniecznie ograniczają wydatki na rozrywkę per se, ale raczej dokonują selekcji i realokacji swoich budżetów.
Przed pandemią branża gier korzystała z szeregu sprzyjających czynników. Rosnąca popularność dystrybucji cyfrowej obniżała koszty i zwiększała marże producentów. Mikrotransakcje, choć kontrowersyjne, stały się istotnym źródłem przychodów, szczególnie w grach typu „free-to-play”. Stale rosła liczba graczy napędzana popularyzacją smartfonów i rozwojem e-sportu.
Pandemia Covid-19 stała się katalizatorem gwałtownego wzrostu. Zamknięci w domach ludzie szukali rozrywki, a gry wideo okazały się idealnym rozwiązaniem. Czas spędzany na graniu, a co za tym idzie, wydatki na gry, znacząco wzrosły.
Widoczne obecnie na rynku schłodzenie wynika częściowo z luzowania obostrzeń z czasów pandemii. Gry wideo ponownie muszą konkurować o czas i uwagę konsumentów z innymi formami rozrywki: kinem, koncertami, restauracjami czy podróżami. Warto jednak zauważyć, że sam efekt zakończenia lockdownów i powrotu do innych form rozrywki może nie być wystarczającym wyjaśnieniem obecnych trudności branży gier. Podczas gdy przychody sektora gier wideo wykazują oznaki spowolnienia, inne branże rozrywkowe, takie jak streaming muzyki i wideo (np. Netflix, Spotify), wciąż notują wzrosty. Oznacza to, że konsumenci niekoniecznie ograniczają wydatki na rozrywkę per se, ale raczej dokonują selekcji i realokacji swoich budżetów. To sugeruje, że problemy branży mogą być głębsze i wynikać nie tylko z czynników zewnętrznych (koniec pandemii), ale również z wewnętrznych, takich jak nadprodukcja gier, brak innowacyjności, nieumiejętność utrzymania zaangażowania graczy.
Istotnym problemem wydaje się właśnie nadprodukcja gier, którą branża próbuje rozwiązań m.in. poprzez anulowanie szeregu projektów i zwolnienia. Rok 2024 był rekordowy pod tym względem, a pracę straciło około 15 tysięcy osób. Przez ostatnie trzy lata zwolnienia mogły dotknąć nawet ponad 30 tysięcy pracowników.
Mniejsze studia developerskie cierpią także na coraz mocniejszej koncentracji wydatków graczy na małej liczbie najpopularniejszych gier. Jednocześnie muszą mierzyć się ze zwrotem kosztu produkcji gier i rosnącymi oczekiwaniami graczy.
Część branży upatruje swojej szansy w zastosowaniu sztucznej inteligencji. AI potencjalnie może pomagać w ograniczaniu kosztów produkcji poprzez automatyzację, a także wspierać tworzenie nowych gatunków gier i doświadczeń dla graczy. Nadzieje wiązane są też z wyznaczeniem nowej, wyższej, „standardowej” ceny gier przez Grand Theft Auto VI, którego premiera powinna mieć miejsce jesienią tego roku. Aktualnie producenci żądają zazwyczaj 70 dolarów za nową grę, a szacunki mówią o podwyżce nawet do 100 dolarów.
Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 27 lutego 2025 roku.
Nota prawna – przedstawione powyżej informacje stanowią informację reklamową.
Przed zleceniem Caspar Asset Management S.A., usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych należy zapoznać się z Regulaminem świadczenia usług zarządzania aktywami przez Caspar Asset Management S.A., który zawiera szczegółowe informacje na temat warunków świadczenia ww. usługi, dostępnych strategii inwestycyjnych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem, zgodnie z określoną strategią inwestycyjną.
Stopy zwrotu przedstawiają stopę zwrotu za dany okres, obliczoną metodą procentu składanego na podstawie średnich, miesięcznych stóp zwrotu z portfeli zarządzanych, zgodnie z określoną strategią przez cały okres danego miesiąca. Przy obliczaniu miesięcznych stóp zwrotu przyjmuje się równe wagi dla wszystkich portfeli zarządzanych zgodnie z daną strategią. Wyniki strategii inwestycyjnych zostały obliczone jako średnie wyniki brutto wszystkich portfeli zarządzanych w ramach danej strategii inwestycyjnej. Wyniki brutto nie uwzględniają naliczonej części zmiennej Mieszanej Opłaty za Zarządzanie. Szczegółowe informacje o modelu danej strategii inwestycyjnej znajdują się w opisach strategii inwestycyjnych. Podane wyniki nie uwzględniają opłaty za zarządzanie oraz podatków. Do stawki opłaty za zarządzanie doliczany jest podatek VAT. Szczegółowe informacje o naliczaniu opłat za zarządzanie określone są w Regulaminie Świadczenia Usług Zarządzania Aktywami w Caspar Asset Management S.A.
Prezentowane dane pochodzą ze źródeł własnych Caspar Asset Management S.A., i służą jedynie celom informacyjnym, reklamowym lub promocyjnym i nie powinny być wyłączną podstawą podejmowania jakichkolwiek decyzji inwestycyjnych. Przedstawione wyniki inwestycyjne zarządzania są wynikami historycznymi i nie stanowią gwarancji uzyskania podobnych wyników w przyszłości. Z inwestowaniem w portfele wiąże się ryzyko. Poziom tego ryzyka jest zróżnicowany i zależy m. in. od rodzaju strategii inwestycyjnej wybranej przez Klienta. Stopy zwrotu z portfeli mogą podlegać znacznym wahaniom wynikającym m. in. ze zmian wyceny rynkowej papierów wartościowych oraz w szczególności, w przypadku inwestowania w papiery wartościowe notowane za granicą ze zmian kursów walut. W związku z tym Klient musi liczyć się z możliwością osiągnięcia gorszego wyniku niż oczekiwany, a także z ryzykiem poniesienia straty.