Caspar Akcji Europejskich

Inwestuje na rynkach w Polsce, Turcji, Szwajcarii oraz państwach UE.

Więcej: Caspar Akcji Europejskich



Caspar Akcji Polskich

Inwestuje głównie w Polsce.

Więcej: Caspar Akcji Polskich

Strategia Akcyjna
Środkowej i Wschodniej Europy

Koncentruje się na rynkach akcyjnych Środkowej i Wschodniej Europy.

Więcej: MASIW

Strategia Zrównoważona
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu średniego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MZSIW

Strategia Stabilnego Wzrostu
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu małego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MSWSIW



Strategia
Akcji Skoncentrowanych

Koncentruje się na mniejszej liczbie starannie wyselekcjonowanych papierów.

Więcej: MAS



Strategia
Akcji Spółek Stefy Euro

Celem inwestycyjnym jest uzyskanie długoterminowej rentowności portfela.

Więcej: MASSE



Strategia Stabilnego Wzrostu
Akcji Skoncentrowanych

Podstawowym kryterium wyboru lokat jest analiza fundamentalna.

Więcej: SMSWAS



Strategia Akcyjna
USA

Koncentruje się na rynkach Stanów Zjednoczonych (USA).

Więcej: MAUSA



Strategia Zrównoważona
Akcji Skoncentrowanych

Celem inwestycyjnym jest wzrost wartości Portfela i pobicie Benchmarku.

Więcej: SMZAS

tekst alternatywnytekst alternatywny

Kim jesteśmy, jak inwestujemy,
co nas wyróżnia
CZYTAJ >>>

A A A

Samochody autonomiczne wyjeżdżają na ulice – Łukasz Zymiera dla gazety Parkiet

Samochody autonomiczne wyjeżdżają na ulice

Branża motoryzacyjna przechodzi w ostatnich latach wielkie zmiany. Producenci samochodów odchodzą powoli od popularnych silników Diesla, a niektórzy, na przykład Volvo, zapowiadają ich całkowite wycofanie. Coraz częściej w drogowy krajobraz wpisują się auta hybrydowe i elektryczne, czemu sprzyja szersza oferta modeli, bardziej przystępne ceny, czy regulacje ograniczania emisji CO2 i walka z zanieczyszczeniem powietrza w największych miastach świata. Kolejnym ważnym trendem w motoryzacji są prace nad autonomicznymi pojazdami.

W tym wyścigu znajdują się zarówno technologiczni giganci, jak Alphabet czy Nvidia, koncerny motoryzacyjne, m.in. General Motors i Ford, a także liczne start-upy. Firmy często współpracują ze sobą, aby podzielić koszty inwestycji i pogłębić badania. Firmy przewozowe, jak Uber czy Lyft, współpracują z producentami samochodów, aby w przyszłości wprowadzić do oferty przejazdy nie wymagające obecności kierowcy. To w przewozach osób, obok logistyki, upatruje się największe szanse dla autonomicznych samochodów. Jest o co walczyć, ponieważ docelowy rynek może osiągnąć wartość nawet kilkudziesięciu miliardów dolarów.

Na pozycji lidera pod względem ilości przejechanych kilometrów na drogach znajduje się Waymo, spółka kontrolowana przez Alphabet, właściciela wyszukiwarki Google. Ich flota, składająca się z samochodów hybrydowych Chrystlera i elektrycznych Jaguara, pokonała już ponad 10 mln mil. Waymo może pochwalić się najniższą liczbą sytuacji, w których pracownik firmy musiał przejąć kontrolę nad autonomicznym autem w stosunku do przejechanej odległości. Jako pierwsza firma otrzymała od Departamentu Pojazdów Silnikowych w Kalifornii zgodę na testowanie na drogach publicznych samochodów bez kierowcy. Co ciekawe, w grudniu ubiegłego roku firma uruchomiła w Phoenix usługę zamawiania przejazdów, która w przyszłości może konkurować z Uberem. Nie jest to jeszcze przełom, bo na przednim siedzeniu znajduje się osoba, która w każdej chwili może przejąć sterowanie autem.

Za wcześnie jednak na stwierdzenie kto zdominuje rynek w przyszłości. Warto chociażby wspomnieć o General Motors, który w 2016 roku przejął firmę Cruise Automation i obecnie wykorzystuje w testach samochody elektryczne Bolt. Z drugiej strony prace nad autonomicznymi pojazdami mogą zostać utrudnione przez regulacje, obawy społeczne oraz wysokie koszty związane z wyposażeniem i testowaniem autonomicznych pojazdów. W wielu aglomeracjach – ze względu na wysokie natężenie ruchu, czy trudne warunki pogodowe – całkowicie autonomiczne samochody być może nigdy się nie pojawią.

Niewątpliwie jesteśmy jednak świadkami ogromnych przemian na rynku motoryzacyjnym. Firmy, które do tych przemian się nie dostosują, mogą stracić pozycję konkurencyjną i zniknąć z rynku. Dla wielu technologicznych gigantów może to być kolejny obszar wzrostu i kreowania wartości dla akcjonariuszy .

Łukasz Zymiera, Młodszy zarządzający Caspar Asset Management S.A.


Dlaczego warto się zapisać?

  • Przed innymi otrzymasz powiadomienia o wywiadach z naszymi specjalistami.
  • Będziesz na bieżąco z najnowszymi wpisami z bloga, aktualności dotyczących spółki i innych starannie wyselekcjonowanych materiałów.
  • Będziemy Cię informować o aktualnych promocjach.
  • Nie będziesz otrzymywał niechcianych wiadomości.

Zapisz się do newslettera Caspar!


TAGI: rynki finansowe,

Simple Share Buttons

Samochody autonomiczne wyjeżdżają na ulice…

autor: Łukasz Zymiera czas czytania: 3 min