Jednym z wyzwań jest konieczność angażowania ludzi do zdalnego sterowania pojazdami w trudnych sytuacjach.
Podczas „We Robot”, ostatniego wydarzenia zorganizowanego przez Teslę, które miało miejsce 10 października bieżącego roku w Los Angeles, zaprezentowano cybercab – autonomiczne taksówki. Zorganizowana z dużym rozmachem prezentacja ponownie przyciągnęła uwagę inwestorów do tematyki samochodów autonomicznych i rozbudziła ich oczekiwania. Jak zapewnia Elon Musk, cena takiego pojazdu w długim terminie ma wynosić mniej niż 30 tys. USD, a dostępność cybercab przewidywana jest przed rokiem 2027. Prezes Tesli jest jednak znany z tego, że jego obietnice nie zawsze są realizowane na czas, co zresztą sam przyznaje.
Część analityków wskazuje na brak szczegółów dotyczących samych pojazdów oraz na fakt, że obecny autopilot Tesli, tzw. Full Self-Driving, osiąga poziom 2,5 w pięciostopniowej skali mierzącej autonomiczność pojazdów. Autopilot ten nadal wymaga nadzoru człowieka, który odpowiada za potencjalne błędy systemu. Z tego względu Tesla nie figuruje w zestawieniach głównych graczy pod względem liczby przejechanych bez nadzoru mil czy kilometrów. W tych rankingach dominują obecnie dwie spółki – Cruise, należąca do General Motors, oraz Waymo, której właścicielem jest Alphabet. Regulatorzy dopuszczający autonomiczne pojazdy do ruchu wymagają bowiem konkretnych osiągnięć w liczbie przejechanych kilometrów bez udziału kierowcy, co może stanowić barierę dla Tesli. Z drugiej jednak strony, gdyby regulator zaakceptował kilometry przejechane w ramach FSD, byłaby to dla Tesli bardzo pozytywna informacja.
Waymo wykonuje obecnie około 100 tysięcy przejazdów tygodniowo samochodami bez kierowców, oferując je w kilku miastach w Stanach Zjednoczonych, wyłącznie na wyznaczonych obszarach. Dzisiaj klienci muszą płacić za te przejazdy więcej niż za korzystanie z usług Ubera z kierowcą, jednak w przyszłości ceny mogą się zrównać.
Wciąż istnieje jednak wiele wątpliwości co do ekonomiki samochodów autonomicznych. Jednym z wyzwań jest konieczność angażowania ludzi do zdalnego sterowania pojazdami w trudnych sytuacjach. Obecnie w Waymo na jednego pracownika przypada 15–20 samochodów, podczas gdy w przypadku chińskiego Baidu są to dwa–trzy pojazdy. W mojej ocenie jednak główną przeszkodą są ograniczenia technologiczne i regulacyjne, które pozwalają na użytkowanie takich pojazdów jedynie w niektórych lokalizacjach.
Gdyby jednak w perspektywie kilku lat udało się te przeszkody pokonać, wydaje się, że znajdzie się wielu inwestorów, którzy chętnie wesprą pomysł autonomicznych samochodów, nawet gdyby ich ekonomika początkowo miała być gorsza niż w przypadku tradycyjnych pojazdów z kierowcą.
Mateusz Janicki, Zarządzający w Caspar Asset Management S.A.
- Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 7 października 2024 roku.
Nota prawna
Przedstawione powyżej informacje stanowią informację reklamową.
Przed zleceniem Caspar Asset Management S.A., usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych należy zapoznać się z Regulaminem świadczenia usług zarządzania aktywami przez Caspar Asset Management S.A., który zawiera szczegółowe informacje na temat warunków świadczenia ww. usługi, dostępnych strategii inwestycyjnych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem, zgodnie z określoną strategią inwestycyjną.
Stopy zwrotu przedstawiają stopę zwrotu za dany okres, obliczoną metodą procentu składanego na podstawie średnich, miesięcznych stóp zwrotu z portfeli zarządzanych, zgodnie z określoną strategią przez cały okres danego miesiąca. Przy obliczaniu miesięcznych stóp zwrotu przyjmuje się równe wagi dla wszystkich portfeli zarządzanych zgodnie z daną strategią. Wyniki strategii inwestycyjnych zostały obliczone jako średnie wyniki brutto wszystkich portfeli zarządzanych w ramach danej strategii inwestycyjnej. Wyniki brutto nie uwzględniają naliczonej części zmiennej Mieszanej Opłaty za Zarządzanie. Szczegółowe informacje o modelu danej strategii inwestycyjnej znajdują się w opisach strategii inwestycyjnych. Podane wyniki nie uwzględniają opłaty za zarządzanie oraz podatków. Do stawki opłaty za zarządzanie doliczany jest podatek VAT. Szczegółowe informacje o naliczaniu opłat za zarządzanie określone są w Regulaminie Świadczenia Usług Zarządzania Aktywami w Caspar Asset Management S.A.
Prezentowane dane pochodzą ze źródeł własnych Caspar Asset Management S.A., i służą jedynie celom informacyjnym, reklamowym lub promocyjnym i nie powinny być wyłączną podstawą podejmowania jakichkolwiek decyzji inwestycyjnych. Przedstawione wyniki inwestycyjne zarządzania są wynikami historycznymi i nie stanowią gwarancji uzyskania podobnych wyników w przyszłości. Z inwestowaniem w portfele wiąże się ryzyko. Poziom tego ryzyka jest zróżnicowany i zależy m. in. od rodzaju strategii inwestycyjnej wybranej przez Klienta. Stopy zwrotu z portfeli mogą podlegać znacznym wahaniom wynikającym m. in. ze zmian wyceny rynkowej papierów wartościowych oraz w szczególności, w przypadku inwestowania w papiery wartościowe notowane za granicą ze zmian kursów walut. W związku z tym Klient musi liczyć się z możliwością osiągnięcia gorszego wyniku niż oczekiwany, a także z ryzykiem poniesienia straty.