Caspar Akcji Europejskich

Inwestuje na rynkach w Polsce, Turcji, Szwajcarii oraz państwach UE.

Więcej: Caspar Akcji Europejskich



Caspar Stabilny

Minimalizuje zmienność, zapewnia stabilny wzrost, inwestuje globalnie.

Więcej: Caspar Stabilny

Strategia Akcyjna
Środkowej i Wschodniej Europy

Koncentruje się na rynkach akcyjnych Środkowej i Wschodniej Europy.

Więcej: MASIW

Strategia Zrównoważona
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu średniego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MZSIW

Strategia Stabilnego Wzrostu
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu małego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MSWSIW



Strategia
Akcji Skoncentrowanych

Koncentruje się na mniejszej liczbie starannie wyselekcjonowanych papierów.

Więcej: MAS



Strategia
Akcji Spółek Stefy Euro

Celem inwestycyjnym jest uzyskanie długoterminowej rentowności portfela.

Więcej: MASSE



Strategia Stabilnego Wzrostu
Akcji Skoncentrowanych

Podstawowym kryterium wyboru lokat jest analiza fundamentalna.

Więcej: SMSWAS



Strategia Akcyjna
USA

Koncentruje się na rynkach Stanów Zjednoczonych (USA).

Więcej: MAUSA



Strategia Zrównoważona
Akcji Skoncentrowanych

Celem inwestycyjnym jest wzrost wartości Portfela i pobicie Benchmarku.

Więcej: SMZAS

tekst alternatywnytekst alternatywny

Kim jesteśmy, jak inwestujemy,
co nas wyróżnia
CZYTAJ >>>

A A A

Inwestorzy ignorują rynek – Mateusz Janicki dla “Parkietu”

Inwestorzy ignorują rynek

W dzisiejszej Gazecie Giełdy “Parkiet” Mateusz Janicki. Zarządzający Caspar Asset Management SA pisze o przemyśle samochodowym, który od wielu miesięcy boryka się z problemami. Te problemy nasiliły się jeszcze w okresie pandemii.


Branża samochodowa jest jedną z tych, które borykały się z problemami już przed pojawieniem się koronawirusa, a obecna sytuacja tylko je nasiliła. Problemy te wynikały między innymi ze słabej sprzedaży samochodów w Chinach, trwającej wojny handlowej, popularyzacji idei współdzielenia (tzw. sharing economy) oraz zmieniającego się podejścia społeczeństwa do ochrony klimatu. Dla osób nieprzekonanych argumentami ekologicznymi, pozostaje argument oszczędności, który może nieść ze sobą zakup samochodu elektrycznego. Tak czy inaczej, wspomniane problemy wynikały jednocześnie z cyklicznej natury rynku samochodowego, jak i ze zmian strukturalnych.

Z ciekawą sytuacją mieliśmy do czynienia w pierwszym kwartale bieżącego roku. Analizując wyniki finansowe dostawców komponentów używanych do produkcji samochodów można zauważyć, że ich przychody spadały wolniej niż produkcja samochodów osobowych, która skurczyła się o ponad 20%. Nasuwa to pytanie jak to możliwe, bo przecież skoro wszyscy zyskują, to kto traci?


Przeczytaj też poradnik inwestora – co to jest stopa zwrotu.


Odpowiedzi należy szukać w bilansach producentów samochodów, a rozwiązanie zagadki kryje się w zapasach. Wzrosły one na koniec kwartału nawet o 15%, a produkcja w toku nawet o 25%. Wynika z tego, że producenci w celu ograniczenia ryzyka przerwania łańcucha dostaw i zapewnienia ciągłości produkcji musieli zrobić zakupy większe niż normalnie. Niejednokrotnie też większy popyt przekładał się na podniesienie cen produktów przez dostawców.

Na uwagę zasługuje też zachowanie kursów akcji dostawców. Za przykład można wziąć francuską spółkę Valeo, której kurs akcji od 18 marca do 5 maja br. wzrósł o ponad 90%. Swój udział w takim zachowaniu kursu niewątpliwie miała informacja o wynikach osiągniętych przez spółkę w pierwszym kwartale. Reakcja rynku wydaje się sugerować skupienie inwestorów na wynikach historycznych, a nie na przyszłości. Fakt, że w kolejnych kwartałach producenci mogą zredukować poziom zapasów, co wpłynie na słabszą dynamikę sprzedaży dostawców, wydaje się być ignorowany przez rynek. Innym wytłumaczeniem takiego zachowania kursu może być oczekiwanie szybkiego odbicia na rynku samochodowym, jednak wspomniane na początku problemy, z którymi branża się boryka nie sprzyjają takiemu scenariuszowi. Część negatywnych skutków obecnej sytuacji można było zaobserwować już w pierwszym kwartale, inne zostały jedynie odsunięte w czasie, a nie zażegnane.

Przed producentami samochodów, a tym samym ich dostawcami, niewątpliwie trudny okres. Ograniczanie kontaktów międzyludzkich i nieunikniona recesja na pewno wpłyną na sprzedaż nowych pojazdów. Do tego dochodzi pytanie, czy oferta samochodów elektrycznych sprosta oczekiwaniom konsumentów. Potencjalnie ratunkiem mogłyby być rządowe programy wspierające zakupy samochodów. Jednak dotowanie sprzedaży samochodów spalinowych, szczególnie w Europie, gdzie trendy związane z ochroną klimatu pozostają silne, nie jest spójnym rozwiązaniem.

Mateusz Janicki, Zarządzający w Caspar Asset Management S.A.

Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 28 czerwca 2020 roku.


Dlaczego warto się zapisać?

  • Przed innymi otrzymasz powiadomienia o wywiadach z naszymi specjalistami.
  • Będziesz na bieżąco z najnowszymi wpisami z bloga, aktualności dotyczących spółki i innych starannie wyselekcjonowanych materiałów.
  • Będziemy Cię informować o aktualnych promocjach.
  • Nie będziesz otrzymywał niechcianych wiadomości.

Zapisz się do newslettera Caspar!


TAGI: rynki finansowe,

Simple Share Buttons

Inwestorzy ignorują rynek – Mateusz Ja…

autor: Mateusz Janicki czas czytania: 4 min