Caspar Akcji Europejskich

Inwestuje na rynkach w Polsce, Turcji, Szwajcarii oraz państwach UE.

Więcej: Caspar Akcji Europejskich



Caspar Stabilny

Minimalizuje zmienność, zapewnia stabilny wzrost, inwestuje globalnie.

Więcej: Caspar Stabilny

Strategia Akcyjna
Środkowej i Wschodniej Europy

Koncentruje się na rynkach akcyjnych Środkowej i Wschodniej Europy.

Więcej: MASIW

Strategia Zrównoważona
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu średniego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MZSIW

Strategia Stabilnego Wzrostu
Środkowej i Wschodniej Europy

Inwestycje w regionie przy założeniu małego ryzyka inwestycyjnego.

Więcej: MSWSIW



Strategia
Akcji Skoncentrowanych

Koncentruje się na mniejszej liczbie starannie wyselekcjonowanych papierów.

Więcej: MAS



Strategia
Akcji Spółek Stefy Euro

Celem inwestycyjnym jest uzyskanie długoterminowej rentowności portfela.

Więcej: MASSE



Strategia Stabilnego Wzrostu
Akcji Skoncentrowanych

Podstawowym kryterium wyboru lokat jest analiza fundamentalna.

Więcej: SMSWAS



Strategia Akcyjna
USA

Koncentruje się na rynkach Stanów Zjednoczonych (USA).

Więcej: MAUSA



Strategia Zrównoważona
Akcji Skoncentrowanych

Celem inwestycyjnym jest wzrost wartości Portfela i pobicie Benchmarku.

Więcej: SMZAS

tekst alternatywnytekst alternatywny

Kim jesteśmy, jak inwestujemy,
co nas wyróżnia
CZYTAJ >>>

A A A

Kwarantanna, ale jeść trzeba – Łukasz Zymiera dla “Parkietu”

Kwarantanna, ale jeść trzeba

W dzisiejszym komentarzu w Gazecie Giełdy “Parkiet” Łukasz Zymiera, zarządzający Caspar Asset Management SA omawia jedną z branż, która ma szansę skorzystać na pandemii koronawirusa.


Koronawirus SARS-CoV-2 zjawił się nagle i szybko rozprzestrzenił się na cały świat. Zmienił oblicze wielu branż, a także odmienił życie i nawyki miliardów ludzi. Z drugiej strony życie toczy się dalej i musimy zaspokajać podstawowe potrzeby. Ograniczamy wyjścia z domu, spotkania ze znajomymi i z rodziną, ale wciąż musimy jeść. Zamawianie jedzenia online staje się coraz popularniejsze.

W ostatnich latach branża gastronomiczna przeszła duże zmiany. Zamawianie jedzenia na wynos stało się powszechne, a internet zaczął wypierać potrzebę dzwonienia do restauracji. Platformy do zamawiania jedzenia online zdobyły uznanie konsumentów, dzięki szerokiemu wyborowi dań i łatwości realizacji zamówienia, a restauracjom umożliwiły dostęp do ogromnej bazy klientów. Platformy internetowe stały się bardzo zyskownym biznesem, a liderzy na poszczególnych rynkach, zdołali osiągnąć kilkudziesięcioprocentowe marże, m.in. Just Eat w Wielkiej Brytanii. Lukratywny rynek zaczął przyciągać coraz więcej graczy i kapitału, więc platformy, tak jak sam branża gastronomiczna, zaczęły ewoluować.


Przeczytaj też poradnik inwestora – co to jest stopa zwrotu.


Pierwsze platformy były jedynie pośrednikiem między konsumentem a restauracją, która dostarczała zamówione jedzenie. Później na rynku pojawili się nowi gracze jak Uber Eats i Deliveroo, którzy oprócz platformy, zaoferowali restauracjom także organizację dowozu. Z początku liderzy nie inwestowali w infrastrukturę logistyczną twierdząc, że to nieopłacalny biznes. Z czasem okazało się, że to konieczna inwestycja, aby rywalizować o konsumenta i utrzymać się na rynku.

Za sprawą niskich barier wejścia i dostępu do taniego kapitału pojawiało się coraz więcej graczy, a wyższe nakłady na logistykę i marketing w walce o klienta przekładały się na niższą rentowność. W branży doszło do konsolidacji. Wchłanianie mniejszych firm i łączenie sił ma na celu poprawę efektywności działalności i odpieranie dalszej konkurencji. Do tego najwięksi gracze zaczęli bardziej racjonalnie podchodzić do inwestycji w danych krajach. Uber Eats wycofał się z kilku najmniej rentowych dla niego rynków m.in. z Indii i Korei Południowej.

Obecna sytuacja z wirusem może okazać się korzystna dla firm z branży w dłuższym terminie. Zamknięte restauracje lub z ograniczoną działalnością poszukują dodatkowych przychodów z dań na wynos. W warunkach recesji niektóre firmy, które do tej pory prowadziły bardzo agresywną politykę zdobywania rynków kosztem rentowności mogą mieć teraz problem z finansowaniem dalszej ekspansji m.in. Doordash wspierany przez SoftBank. Z drugiej strony potrzeba świadomości, że większe jest ryzyko zarażenia się wirusem w trakcie wychodzenia z domu i stania w kolejce do sklepu, niż zamawiając jedzenie z dostawą do domu. Należy także pamiętać, że w przypadku głębokiej recesji i znacznego wzrostu bezrobocia konsumenci mogą ograniczać zamawianie jedzenia z restauracji, co będzie miało wpływ na wyniki spółek.

Łukasz Zymiera, Zarządzający w Caspar Asset Management S.A.

Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 16 kwietnia 2020 roku.


Dlaczego warto się zapisać?

  • Przed innymi otrzymasz powiadomienia o wywiadach z naszymi specjalistami.
  • Będziesz na bieżąco z najnowszymi wpisami z bloga, aktualności dotyczących spółki i innych starannie wyselekcjonowanych materiałów.
  • Będziemy Cię informować o aktualnych promocjach.
  • Nie będziesz otrzymywał niechcianych wiadomości.

Zapisz się do newslettera Caspar!


TAGI: rynki finansowe,

Simple Share Buttons

Kwarantanna, ale jeść trzeba – Łukas…

autor: Łukasz Zymiera czas czytania: 4 min