Fundusze Inwestycyjne Otwarte (FIO)

Zacznij już od 1000 zł. Szybka i bezpieczna rejestracja online. Buduj swój portfel funduszy inwestycyjnych przez Internet.


Inwestuj w obligacje - Caspar Obligacji


Dbaj o stabilny wzrost - Caspar Stabilny


Inwestuj globalnie - Caspar Globalny


Inwestuj w Europie - Caspar Akcji Europejskich


Kup fundusz

Strategie Asset Management

Sprawdź pełną ofertę strategii zarządzania aktywami i wybierz dopasowaną do potrzeb.

Pamiętaj, że - jeżeli nie znajdziesz odpowiadającej na Twoje zapotrzebowania - mozemy stworzyć strategię o indywidualnym charakterze.


Więcej: Strategie Inwestycyjne


Zostań klientem

Wyniki zarządzania
OSTRZEŻENIE - oszuści podszywają się pod pracowników oraz spółkę Caspar Asset Management S.A. »
tekst alternatywny tekst alternatywny

Kim jesteśmy, jak inwestujemy,
co nas wyróżnia
CZYTAJ >>>

Nasza filozofia inwestowania
to Twój zysk CZYTAJ >>>

A A A

Chińskie auta zaleją Europę? – Mateusz Janicki dla “Parkietu”

Chińskie auta zaleją Europę?


Informacja reklamowa. Mateusz Janicki, zarządzający Caspar Asset Management S.A. w komentarzu w “Gazecie Giełdy Parkiet” zwraca uwagę, że “produkcja samochodów elektrycznych jest mniej skomplikowana niż samochodów spalinowych, a tym samym łatwiej można ją zautomatyzować. A skoro można ją zautomatyzować, to można ją również przenieść z kraju o stosunkowo wysokich kosztach pracy, takiego jak Niemcy, do kraju, gdzie jest taniej, czyli np. do Chin, a następnie wysłać gotowy pojazd w podróż statkiem do Europy. Przy obecnych stawkach, które istotnie wzrosły w ciągu ostatnich dwóch lat, koszt takiego rejsu w przeliczeniu na jeden samochód to około tysiąc euro”.

Sektor motoryzacyjny od kilku lat przeżywa rewolucję polegającą na przejściu z napędu spalinowego na elektryczny. Jednocześnie, dzięki rosnącej liczbie czujników, auta stają się coraz bardziej inteligentne. To tylko dwa z czynników, które pomagały usprawiedliwić wzrost ceny nowych samochodów w ostatnim czasie.

Nie są to jedyne zmiany zachodzące w branży motoryzacyjnej. Produkcja samochodów elektrycznych jest mniej skomplikowana niż samochodów spalinowych, a tym samym łatwiej można ją zautomatyzować. A skoro można ją zautomatyzować, to można ją również przenieść z kraju o stosunkowo wysokich kosztach pracy, takiego jak Niemcy, do kraju, gdzie jest taniej, czyli np. do Chin, a następnie wysłać gotowy pojazd w podróż statkiem do Europy. Przy obecnych stawkach, które istotnie wzrosły w ciągu ostatnich dwóch lat, koszt takiego rejsu w przeliczeniu na jeden samochód to około tysiąca euro.

W związku z prostszym procesem produkcji samochodów elektrycznych zmniejszają się bariery wejścia dla nowych graczy, co stanowi dodatkowy problem dla producentów samochodów. W tym przypadku konkurentami są firmy chińskie, oferujące często małe, tanie auta, choć nie tylko. Wydaje się jedynie kwestią czasu, kiedy na europejskich drogach zaczniemy dostrzegać chińskie pojazdy elektryczne. Tym, co budzi obawy niektórych konkurentów, jest cena, która jest nieporównywalnie wyższa niż w przypadku elektroniki użytkowej, gdzie chińscy producenci konkurują z zachodnimi firmami już od dłuższego czasu. O obawach europejskich producentów samochodów niech świadczą choćby ostatnie naciski Francji na Brukselę w sprawie podniesienia ceł i opłat na chińskie samochody elektryczne.

Obserwujemy też ostatnio odpowiedź europejskich producentów samochodów na te zagrożenia w postaci zmian strategii. Przykładowo już rok temu dyrektor finansowy Volkswagena zapowiedział, że spółka przestanie skupiać się na wzroście liczby sprzedanych samochodów, a skupi się na wyżej marżowych samochodach klasy premium. Podobną strategię obrali Mercedes i BMW.

Na wspomnianych zmianach korzystają operatorzy tak zwanych RORO-wców, czyli statków przeznaczonych do transportu samochodów. Podobnie jak w przypadku tankowców armatorzy wstrzymują się ze zwiększaniem floty ze względu na niepewność przyszłych regulacji dotyczących napędu tych statków. Jeśli zainwestują w statek napędzany amoniakiem, a dojdzie do poluzowania regulacji, mogą zostać z nieefektywną maszyną. Z kolei jeśli kupią statek z napędem konwencjonalnym, przy zaostrzeniu regulacji będą mieli statek, ale ze względu na zbyt wysoką emisyjność nie będą mogli nim pływać. Do spółek zajmujących się transportem morskim samochodów zaliczyć można trzy norweskie: Hoegh Autoliners, GCC czy Wallenius Wilhelmsen.

Mateusz Janicki, Zarządzający w Caspar Asset Management S.A.

Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 22 czerwca 2023 roku.


Podobne wpisy:


Nota prawna

Przedstawione powyżej informacje stanowią informację reklamową.

Przed zleceniem Caspar Asset Management S.A., usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych należy zapoznać się z Regulaminem świadczenia usług zarządzania aktywami przez Caspar Asset Management S.A., który zawiera szczegółowe informacje na temat warunków świadczenia ww. usługi, dostępnych strategii inwestycyjnych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem, zgodnie z określoną strategią inwestycyjną.

Stopy zwrotu przedstawiają stopę zwrotu za dany okres, obliczoną metodą procentu składanego na podstawie średnich, miesięcznych stóp zwrotu z portfeli zarządzanych, zgodnie z określoną strategią przez cały okres danego miesiąca. Przy obliczaniu miesięcznych stóp zwrotu przyjmuje się równe wagi dla wszystkich portfeli zarządzanych zgodnie z daną strategią. Wyniki strategii inwestycyjnych zostały obliczone jako średnie wyniki brutto wszystkich portfeli zarządzanych w ramach danej strategii inwestycyjnej. Wyniki brutto nie uwzględniają naliczonej części zmiennej Mieszanej Opłaty za Zarządzanie. Szczegółowe informacje o modelu danej strategii inwestycyjnej znajdują się w opisach strategii inwestycyjnych. Podane wyniki nie uwzględniają opłaty za zarządzanie oraz podatków. Do stawki opłaty za zarządzanie doliczany jest podatek VAT. Szczegółowe informacje o naliczaniu opłat za zarządzanie określone są w Regulaminie Świadczenia Usług Zarządzania Aktywami w Caspar Asset Management S.A.

Prezentowane dane pochodzą ze źródeł własnych Caspar Asset Management S.A., i służą jedynie celom informacyjnym, reklamowym lub promocyjnym i nie powinny być wyłączną podstawą podejmowania jakichkolwiek decyzji inwestycyjnych. Przedstawione wyniki inwestycyjne zarządzania są wynikami historycznymi i nie stanowią gwarancji uzyskania podobnych wyników w przyszłości. Z inwestowaniem w portfele wiąże się ryzyko. Poziom tego ryzyka jest zróżnicowany i zależy m. in. od rodzaju strategii inwestycyjnej wybranej przez Klienta. Stopy zwrotu z portfeli mogą podlegać znacznym wahaniom wynikającym m. in. ze zmian wyceny rynkowej papierów wartościowych oraz w szczególności, w przypadku inwestowania w papiery wartościowe notowane za granicą ze zmian kursów walut. W związku z tym Klient musi liczyć się z możliwością osiągnięcia gorszego wyniku niż oczekiwany, a także z ryzykiem poniesienia straty.

TAGI: rynki finansowe,

Chińskie auta zaleją Europę? – Mateu…

autor: Mateusz Janicki czas czytania: 4 min