Fundusze Inwestycyjne Otwarte (FIO)

Zacznij już od 1000 zł. Szybka i bezpieczna rejestracja online. Buduj swój portfel funduszy inwestycyjnych przez Internet.


Inwestuj w obligacje - Caspar Obligacji


Dbaj o stabilny wzrost - Caspar Stabilny


Inwestuj globalnie - Caspar Globalny


Inwestuj w Europie - Caspar Akcji Europejskich


Kup fundusz

Strategie Asset Management

Sprawdź pełną ofertę strategii zarządzania aktywami i wybierz dopasowaną do potrzeb.

Pamiętaj, że - jeżeli nie znajdziesz odpowiadającej na Twoje zapotrzebowania - mozemy stworzyć strategię o indywidualnym charakterze.


Więcej: Strategie Inwestycyjne


Zostań klientem

Wyniki zarządzania
OSTRZEŻENIE - oszuści podszywają się pod pracowników oraz spółkę Caspar Asset Management S.A. »
tekst alternatywny tekst alternatywny

Kim jesteśmy, jak inwestujemy,
co nas wyróżnia
CZYTAJ >>>

Nasza filozofia inwestowania
to Twój zysk CZYTAJ >>>

A A A

Na morzach i oceanach – Mateusz Janicki dla “Parkietu”

Na morzach i oceanach


Informacja reklamowa. W komentarzu opublikowanym w „Gazecie Giełdy Parkiet” Mateusz Janicki, zarządzający w Caspar Asset Management S.A., zwraca uwagę, że ten rok będzie wyjątkowo dobry dla armatorów. Na świecie brakuje tankowców do przewozu ropy naftowej i produktów rafineryjnych, więc dziennie stawki, które trzeba zapłacić za wynajęcie tankowców w ciągu ostatniego roku wystrzeliły i zdaniem wielu ekspertów mogą one pozostać na wysokich poziomach na dłużej.

Rynek tankowców transportujących zarówno ropę i produkty rafineryjne przeżywa odrodzenie. Widać to również na wykresach kursów takich spółek jak DHT czy Scorpio Tankers. Stawki dziennie, które trzeba zapłacić za wynajęcie tankowców w ciągu ostatniego roku wystrzeliły w górę, a część ekspertów uważa, że mogą one pozostać na wysokich poziomach na dłużej.

Ten biznes cechuje się cyklicznością i obecny okres gwałtownych wzrostów stawek za wynajęcie statku nie jest anomalią. Tym, co wyróżnia go na tle poprzednich jest odpowiedź sektora na wspomniane wzrosty w postaci zamówień na nowe statki. W 2021 roku wzrosły stawki transportu towaru kontenerowcami, co przełożyło się na wzrost zamówień na kontenerowce, które trafią do użytku w latach 2023-2024. Ubiegły rok natomiast wygenerował wzrost popytu na statki przeznaczone do transportu LNG, co wywindowało ich ceny w stoczniach, ale również przełożyło się na wzrost cen tankowców, na które z kolei zamówienia się nie pojawiły – w 2006 roku zamówienia na nowe tankowce produktów rafineryjnych przekraczały 60% istniejącej floty, a obecnie stanowią około 5%. Wynika to z niepewności dotyczącej do przyszłości tego segmentu rynku. Wiele krajów chce ograniczyć zużycie ropy i doprowadzić do tego poprzez zachęty do korzystania z produktów alternatywnych lub kary i opłaty nakładane na firmy związane z wydobyciem i przetwarzaniem ropy naftowej. W takim otoczeniu trudno podejmować długofalowe decyzje inwestycyjne, szczególnie mając na uwadze fakt, że największe tankowce do transportu ropy naftowej kosztują ponad 100 mln USD. To przekłada się również na rosnący wiek floty, a im starszy statek, tym więcej paliwa zużywa. Dodatkowo rośnie ryzyko jego awarii i potencjalnie zanieczyszczenia środowiska.

Co ciekawe, koszt transportu ropy i produktów rafineryjnych pozostaje na niskim poziomie w relacji do transportu innych produktów. Wynosi około 2-3% wartości całego transportowanego surowca, natomiast w przypadku węgla ten wskaźnik waha się między 15 i 20%, a dla żelaza przekracza 20%.

Biznes tankowców cechuje duża dźwignia operacyjna ze względu na wysokie koszty stałe, które w przypadku niskich stawek dziennych są problemem. Jednak w momencie, gdy stawki istotnie rosną, koszty pozostają bez większych zmian, a firmy generują ogromne ilości gotówki i póki co chcą ją wykorzystać raczej na spłatę zadłużenia lub wypłatę dywidendy. Taki sposób alokacji kapitału nie będzie sprzyjał rozwiązaniu nasilających się problemów z dostępnością floty. Nawet gdyby zdecydowały się już dziś zainwestować w nowe statki, to czas oczekiwania wynosi 2-3 lata, więc jeśli na świecie nie nastąpi istotne pogorszenie sytuacji makroekonomicznej, ten okres może okazać się dla armatorów wyjątkowo dobry.

Mateusz Janicki, Zarządzający w Caspar Asset Management S.A.

Artykuł opublikowany w Gazecie Giełdy i Inwestorów “Parkiet” 27 kwietnia 2023 roku.


Podobne wpisy:


Nota prawna

Przedstawione powyżej informacje stanowią informację reklamową.

Przed zleceniem Caspar Asset Management S.A., usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych należy zapoznać się z Regulaminem świadczenia usług zarządzania aktywami przez Caspar Asset Management S.A., który zawiera szczegółowe informacje na temat warunków świadczenia ww. usługi, dostępnych strategii inwestycyjnych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem, zgodnie z określoną strategią inwestycyjną.

Stopy zwrotu przedstawiają stopę zwrotu za dany okres, obliczoną metodą procentu składanego na podstawie średnich, miesięcznych stóp zwrotu z portfeli zarządzanych, zgodnie z określoną strategią przez cały okres danego miesiąca. Przy obliczaniu miesięcznych stóp zwrotu przyjmuje się równe wagi dla wszystkich portfeli zarządzanych zgodnie z daną strategią. Wyniki strategii inwestycyjnych zostały obliczone jako średnie wyniki brutto wszystkich portfeli zarządzanych w ramach danej strategii inwestycyjnej. Wyniki brutto nie uwzględniają naliczonej części zmiennej Mieszanej Opłaty za Zarządzanie. Szczegółowe informacje o modelu danej strategii inwestycyjnej znajdują się w opisach strategii inwestycyjnych. Podane wyniki nie uwzględniają opłaty za zarządzanie oraz podatków. Do stawki opłaty za zarządzanie doliczany jest podatek VAT. Szczegółowe informacje o naliczaniu opłat za zarządzanie określone są w Regulaminie Świadczenia Usług Zarządzania Aktywami w Caspar Asset Management S.A.

Prezentowane dane pochodzą ze źródeł własnych Caspar Asset Management S.A., i służą jedynie celom informacyjnym, reklamowym lub promocyjnym i nie powinny być wyłączną podstawą podejmowania jakichkolwiek decyzji inwestycyjnych. Przedstawione wyniki inwestycyjne zarządzania są wynikami historycznymi i nie stanowią gwarancji uzyskania podobnych wyników w przyszłości. Z inwestowaniem w portfele wiąże się ryzyko. Poziom tego ryzyka jest zróżnicowany i zależy m. in. od rodzaju strategii inwestycyjnej wybranej przez Klienta. Stopy zwrotu z portfeli mogą podlegać znacznym wahaniom wynikającym m. in. ze zmian wyceny rynkowej papierów wartościowych oraz w szczególności, w przypadku inwestowania w papiery wartościowe notowane za granicą ze zmian kursów walut. W związku z tym Klient musi liczyć się z możliwością osiągnięcia gorszego wyniku niż oczekiwany, a także z ryzykiem poniesienia straty.

TAGI: rynki finansowe,

Na morzach i oceanach – Mateusz Janicki…

autor: Mateusz Janicki czas czytania: 4 min